Отоци мъчат бременната

Около 1,5 л вода се задържа под кожата - как да я изхвърлим?

Снимка: Shutterstock

Отоците са неприятен, но чест проблем - 80 на сто от бъдещите майки ги получават в един или друг момент през 9-те месеца от бременността.

Краката и ръцете събират и задържат вода, лицето подпухва. Особено през последното тримесечие.

Въпреки това, повечето жени нямат сериозни усложнения и раждат здрави деца.

Страхът идва по няколко линии. Преди години отоците се смятаха за един от първите признаци на така наречената „късна токсикоза“ - резултат от високо кръвно, което носи риск от прееклампсия. Това схващане обаче се смята за остаряло. Това, което пречи, е тежестта в краката особено в края на деня, и дискомфортът.

Защо краката отичат

Матката нараства и увеличава обема си. Тя притиска кръвоносните съдове и затруднява лимфния оток. Подуват се най-вече глезените и стъпалата.

Месец след месец килограмите се трупат, а тежестта пада на краката, особено ако жената седи в едно и също положение, или по-дълго време стои права.

От друга страна, бременната наддава средно 9-10 килограма, а около 4 от тях са течност. Близо литър и половина се натрупва в подкожната и съединителната тъкан.

В началото промените са незабележими, след това подпухването започва да личи. Най-често се установява вечер, когато краката са уморени и деколтето на обувките се очертава. Болезненото впиване в кожата остава следа часове, след като сте свалили обувките.

За отоците свой дял има и играта на хормоните, които по време на бременността задържат повече течности. Не е лесно те да се изхвърлят от организма. Нивото на хормони остава високо, а процесите на обмяна се нарушават.


През бременността в организма се натрупва и повече натрий, който също допринася за задържането на течности.

Консумацията на солени храни, стегнатите дрехи, които пречат на кръвообращението, стоенето продължително време в една поза, високите температури навън, също водят до отоци.

Как да помогнем без лекарства

- Най-важно е да стимулирате кръвообращението и лимфата като се раздвижите. Затова, ако се налага да стоите дълго време на крак, осигурете си и дълга почивка.

- Ако пък работите на бюро, си наложете да ставате и да се разхождате. Най-добре е да излезете навън в парка или в градина и да походите 15-20 минути на всеки час работа.

- Не кръстосвайте крака, когато седите.

- Движете стъпалата – вдигайте се на пръсти и правете въртеливи движения с пръстите. Достатъчни са леки движения и промяна на позата, само и само да не седите неподвижно дълго време.

- Може и да полегнете, като вдигнете леко краката на възглавница така, че стъпалата да са на ниво над таза.


- Не ограничавайте течностите, които приемате, особено ако температурите навън са високи.

- За профилактика на отоци и на разширени вени много лекари препоръчват носенето на специални ластични чорапи. Посъветвайте се с вашия лекар дали е нужно. Проблемът е, че те създават допълнителен дискомфорт особено през лятото.

- Помагат и хладки процедури – обливане на крака и вани.

- От полза са душовете с по-хладка вода, които подобряват кръвообращението.

- При тежест в стъпалата може да помогне масаж на стъпалото. Започва се от пръстите в посока към петата. Добре е той да се прави 2- 3 часа преди времето за сън, не по-късно, тъй като процедурата е тонизираща.

- Друг вариант е да са свалите обувките. Да се разхождате боси, особено ако пред къщата си имате градинка и трева.

- Има и билкови препарати, на базата на див кестен, които са разработени специално за бременни. Те облекчават състоянието.

Веселина Мончева
 

Коментари
Последни видеа