Бебето през 72-75-та седмица постига качествено различно ниво

Десети скок в растежа и развитието (чaст 10)

17 януари 2022 г.

Снимка: Guliver / Getty

Седмица след седмица бебето непрекъснато се променя. Добива нови умения. Повярвайте, не само на вас, но и на този мъник няма да е лесно – особено първата година и половина. Както Габриел Гарсия Маркес пише в романа си „Любов по време на чума“, „...човек не се ражда веднъж завинаги в деня, в който майка му го ражда, ... животът го принуждава да се прероди отново и отново – много пъти.”
Докато навърши година и половина бебето преминава така наречените „кризи“ на израстване, които са 10. Те започват на 5-ата, 8, 12, 15, 23, 34, 42, 51, 60 и 72 седмица. Продължителността им е от една до няколко седмици. 
Разказваме за всяка една от тях.

В първата част разказахме за всичко ново, което се случва с бебето, говорихме за новите му усещания през 5-та седмица от идването му на бял свят. Във втората - през 8-9-а седмица, то опознава тялото си. Мъникът открива, че има ръце, крака и внимателно ги разглежда. Това е втората криза в растежа и развитието. 
През третата – около 12-та седмица, то започва да се преобръща, първо несъзнателно, а после и целенасочено, движенията му стават по-уверени, но поведението му рязко се променя. Това е поредната криза в развитието. През 15-19-ата седмица бебето започва да изследва пространството. Това е четвъртият скок и криза в развитието и растежа. Мъникът вече може да пълзи и успява да вземе играчка в ръце, за да я разгледа от всички страни, може да чуете от уста му за първи път заветното „ма – ма“, „та -та“ . Светът за него вече става по-широк. 
Следва пети качествен скок – така наречената 5-а криза в развитието, когато бебето координира по-добре движението на ръцете и краката и започва да се движи повече, осъзнавайки че между предметите има разстояние. Заедно с това поведението му се променя – става по-срамежливо, неохотно отива в ръцете на непознати. Шеста криза около 34-37- та седмица бележи нов развитие – то търси и намира приликите и разликите между нещата, разбира че те се различават по цвят и вкус. Поведението му става по-съзнателно. 
Минало е през 7-та криза, когато хвърля и руши, но е готово на всичко, за да бъде с мама и татко. След скока през 8 -та криза бебето вече самостоятелно намира решения. 9-та криза също е приключила, когато то вече умее да имитира - пули се и прави гримаси. Дошло е времето за нови принципи. 
Предстои 10- та, не и последна криза в развитието.
Тя отново бележи рязък преход към ново ниво, качествен скок в развитието.
В тези няколко седмици новите умения се появяват неочаквано и са придружени от ярки емоционални изблици.
Какво се случва и най-вече за какво да внимават родителите, разказва психоложката Екатерина Бурмистрова. 

Снимка: Guliver / Getty 

Какво може бебето на 72-75 седмици

Мото: "Аз, ти, ние, те" 

Какво може да прави: 

- започва да става гъвкаво и адаптивно при прилагане на принципите, които му налагат обстоятелствата.

- на тази възраст започва формирането на съвестта - разбира, че действията му водят до определени събития, че има власт над нещата, умее да взема решения; 

- отбелязва, че другите хора имат различни предпочитания от него; 

- забелязва разликите между приятели и врагове;

- рисува околните обекти, рисува себе си.

Особености на поведението

Като цяло в този етап детето е по-възбудено, иска да бъде с мама през целия ден. Понякога то може да ви изглежда просто непоносимо в своята упоритост и настойчивост.

Какво трябва да правят родителите? 

Освободете енергията му. Веселете се заедно, организирайте шумни игри, правете и духайте мехурчета, бягайте.
Това е периодът, в който детето избира това, което му е интересно.
Бъдете внимателни, наблюдавайте, опитайте се да разберете какви способности и наклонности има.
Насърчавайте нови умения и интереси. Нека то се запознае с различни системи. Сега то се стреми към ред - дайте му възможност да му се наслади: купете пъзели, обяснете как да ги подрежда. 

Съвети на психолога:

Когато едногодишно дете ходи, личи, че тича, на където го носят краката му - земята се върти под него.
На година и половина то целенасочено се движи от точка А до точка Б и има ясен маршрут. Може да се спъне по пътя, но разбира къде трябва да отиде.
Това е качествено различно и ново ниво.

Снимка: Guliver / Getty

Думата на специалиста: Екаотерина Бурмистрова, семеен психолог, майка на 11 деца

Развитието на детето не върви по прави линия – напред и нагоре.
Винаги е крива, в която има резки скокове нагоре и относителен застой и монотонно развитие. 
Пиковете са кризи на развитието, те са знак за преход към качествено ново ниво. Това, което вчера е изглеждало невъзможно, днес детето прави без никакъв външен импулс, без да бъде учено, сякаш му идва отвътре.
Наричам това полет към развитието. Периодът до година и половина има микрокризи, те са много остри, бебето буквално за една нощ преминава на друго ниво. По-късно ще има плавни кризи от две години, три, юношество и т.н.
Важно е да не се обобщава. Разборът по седмици е условен – нормите са усреднени.
Аз работя с млади родители от 22 години и разбирам как едно подобно разделение по седмици може да окаже натиск върху тях. Да решат, че всичко описано е задължително да се случи. Точно в този момент. Това не е така.
Такъв календар, от една страна, дава последователност на това, което трябва да се очаква от бебето, но, от друга страна, може да включи алармата за майките и татковците: те могат да мислят, защо това не се е случило с моето дете.
Знайте: всяко дете има индивидуален темп на развитие. Освен това има варианти на нормата и то в широк диапазон. Например, то може да започне да произнася първите думи от 6 месеца до година и 10 месеца. 

Скоростта на развитие, първо, зависи от наследствеността. Има семейства, в които децата се развиват интелектуално доста преждевременно. Други пък са много сръчни, но започват да говорят късно. И в двата случая не става въпрос за начин на хранене, програми за ранно развитие, стимули ...
Има индивидуални характеристики. При едно хлапе с холеричен темперамент всички етапи на развитие ще преминат по-бързо отколкото при уравновесеното.
Въпреки това е полезно етапите да се знаят и да се отчитат. Да се знае какво може и каква е следващата му стъпка.
В противен случай, да речем, бебето лежи на пода на манежа, върти се, но не стига до края но ограждението. Майка му излиза спокойна от стаята, а когато се върне го заварва да гризе зарядното за телефона или някой кабел. Просто защото то е успяла и вече може да пълзи. Ако тя знае, че предстои скок в растежа, ще бъде подготвена за това, което предстои.

Бъдете внимателни, ако детето пропусне някой етап. Например, ако то не реагира на звуци или не се усмихва, вече се върти и пълзи, тогава трябва да сте нащрек.
Защо усмивката е толкова важна? Тъй като липсата ѝ показва отклонения от аутистичния спектър.

Добре е, когато бебето се наблюдава от опитен лекар (в идеалния случай семеен лекар), който има опит с огромен брой деца. Той има преценка, интуиция, усет към нюансите.
Ако родителите имат съмнения, си струва да се консултират, за да не се тревожат излишно.

Мона Василева

 

 

 

 

 

Коментари
Последни видеа