Игрите, които играем: Отидох в гората…

За адаптивност, концентрация и научаване на различни понятия с психолога Десислава Александрова

01 Юли 2018 г.
Игрите, които играем: Отидох в гората…

Снимка: Guliver / iStock

Играта е подходяща за деца около тригодишна възраст и се играе от най-малко двама участници, но с повече винаги е по-весело.

Необходимо е достатъчно свободно пространство. При по-малки участници е необходимо да се знае какви животни познават и да им се показва как се пресъздават.

Един от участниците застава пред останалите и казва: „Отидох в гората, разлистих листата и намерих… зайче.“ Останалите играчи започват да имитират изказаното животно. Тук може да се казват различни животни, които се срещат там - лисица, вълк, мечка и т.н.

Може да замените изречението с „Отидох на село, надникнах в двора и видях… кокошка, прасе, крава и т.н.“, които децата да имитират. По този начин може да ги насочите да изградят понятия за домашни и диви животни, свързвайки ги с мястото, където се срещат най-често.

Снимка: MillaF / Shutterstock

Какво развива играта?

Първо, децата бързо активират по този начин различните си представи за животни и техните най-характерни особености. В имитацията им тези характеристики се затвърждават и бързо могат да бъдат „извикани“ от паметта. Например,


при казване на „зайче“, детето може да си представи такова, както и какво прави: подскача, яде морков, има дълги уши и т.н.

По този начин под формата на игра се заучават различните понятия за животни, заедно с техните особености и функции.

Също така, малкото момиче/момче започва да борави с различни представи за мечка, вълк, лисица и бързо да ги „извиква“ във фокуса на съзнанието. Това оказва влияние върху динамиката на мисълта и играчите бързо се сещат при изказване на дадено животно.

С изказване на „отидох в гората или на село“ вие свързвате имитацията с мястото, където се срещат домашните или дивите обекти. По този начин детето изгражда представата къде може да ги срещне най-често. Това има връзка с разширяване на опита му и адаптивността му. Неговият вътрешен свят се обогатява, особено ако има личен опит и наблюдения.

Самата игра развива концентрацията на децата, насочвайки ги по-продължително да задържат вниманието си. Също така, контактът с останалите участници доразвива социалните им умения да бъдат в група, да играят заедно и т.н.

Пресъздавайки различните животни, децата извършват разнообразни движения, което от своя страна спомага за усъвършенстване на двигателния апарат. Това от своя страна спомага развитието на Аз-а им в частта контрол над моториката. Те се упражняват да скачат, пълзят, ходят на четири крака и  т.н.

Децата запомнят най-добре, когато са в движение и информацията им се пресъздава под игрова форма. Така тази игра съчетава в себе си едновременно развитие на психичните процеси и двигателните умения на малките участници.

Снимка: личен архив

Десислава Александрова е завършила психология и магистратура във Варненски Свободен Университет. Специализирала е психоанализа към Българска школа по психоанализа и работи там. Контакти: d.andreeva.alexandrova@abv.bg; 0878 65 77 84 

Образование

Игрите, които играем: Малката готвачка

Здраве

Игрите, които играем: Скриване на предмет

Заедно

Игрите, които играем: Опаковане на подаръци

Да поговорим

Не позволявайте децата винаги да побеждават в игрите

Още от Образование

Дете реже с ножици. Снимка: Shutterstock

 

Детето пита: Как работят ножиците

Уморена ученичка: Снимка: Shutterstock

Боледува и спи много: 6 сигнала за трудна адаптация в първи клас

Момиченце мачка лист хартия с ръце. Снимка: Shutterstock

 

Детето пита: Защо хартията се къса

Прилежна малка ученичка. Снимка: Shutterstock

4 признака, че детето успешно се адаптира в първи клас

Момиче гледа през прозореца. Снимка: Shutterstock

Детето пита: Защо стъклото е прозрачно

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Мъж и жена спорят. Снимка: Shutterstock

Мнение на специалиста

5 сигнала, че сте в неправилна връзка

Не пренебрегвайте тези чувства - умът и тялото никога не лъжат

Камелия. Снимка: Instagram

Заедно

Камелия с 2 малки деца и 2 филипинки помощнички

Фолк дивата търси баланс между сцената и майчинството

Дете реже с ножици. Снимка: Shutterstock

 

Образование

Детето пита: Как работят ножиците

Обяснете му нагледно и с примери един физичен закон

Жена чете книга с чаша кафе в ръка. Снимка: Shutterstock

 

 

Щастлива жена със зелен пуловер: Снимка: Shutterstock

Здраве

Какво е „допаминов гардероб“

С какви дрехи и аксесоари може да го запълним, за да се чувстваме наистина щастливи

Уморена ученичка: Снимка: Shutterstock

Мнение на специалиста

Боледува и спи много: 6 сигнала за трудна адаптация в първи клас

Как родителите могат да се ориентират и да помогнат

Дони и Нети. Снимка: Instagram

Заедно

Покрай дъщеря си Дони открива кей-попа

13-годишната Лидия е ученичка в музикално училище в София

Момиченце мачка лист хартия с ръце. Снимка: Shutterstock

 

Образование

Детето пита: Защо хартията се къса

Как да разширите знанията и да разпалите интереса му